اسکوپ چیست؟ و انواع روش های اسکوپ سنگ نما

اسکوپ در سنک کاری چیست؟

20160430_163623

اسكوپ سنگ بدين معنی است كه سنگ هايی كه در تراز قائم استفاده مي شود برای اطمينان از عدم شل شدن و سقوط آن و همچنين پايداری در حين زلزله، اسكوپ می شود. براي اين منظور پشت سنگ توسط دستگاه فرز سنگ شيار داده
شده و بعد سيم آرماتور بندی سخت نه نرم دور اين حاشيه قرار داده می شود و از پشت اين سيم از دو طرف سنگ به هم تابونده می شود. اين سنگ وقتی در تراز قائم قرار گرفت و وقتيكه دوغ آب پشت سنگ ريخته شد سيم با دوغ آب پيوستگی ايجاد كرده و احتمال سقوط سنگ از بين خواهد رفت. عموماً واژه اسكوپ به عنوان مهار سنگهای نما شناخته مي شود ولی حتی برای سنگهای قائم كه به عنوان سنگ ازاره در داخل فضاهايی مانند بيمارستان و بانكها مورد استفاده قرار مي گيرد نيز بايستی انجام شود.
دليل اسكوپ اين است كه سنگ بر خلاف آجر قدرت مكش كمتری داشته و ملات را كمتر به خود جذب می كند. به همين دليل ممكن است به مرور زمان ملات پشت سنگ خشك شده و چسبندگی بين ملات و سنگ از بين رفته و سنگ سقوط كند كه در حالت سنگ نما مي تواند خطر آفرين باشد.

انواع روشهای اسکوپ (اتصال) سنگ نما
۱- چسباندن قطعه سنگ مستطیلی به پشت سنگ

یکی از روشهای بسیار آسان و ارزان اسکوپ سنگ در نما، چسباندن تکه های سنگی به ابعاد حدود ۳ سانتیمتر و ضخامت حدود ضخامت سنگ، در فواصل و تعداد مناسب، در پشت سنگ است.

۲- اسکوپ به روش پیچ و رول پلاک

استفاده از پیچ و رولپلاک بعد از اجرای نمای سنگی و در مواقع اضطراری مرسوم است. در این روش در ۲ تا ۴ نقطه از سنگ بکمک دریل و پیچ و رولپلاک سنگ را به ملات پشت آن درگیر میکنند.

۳- مهار سنگ نما با سیم فلزی

در این روش، پیش از نصب سنگ، شیارهایی را به کمک دستگاه فرز بر روی لبه های سنگ ایجاد کرده و سپس سیمهای گالوانیزه را بصورت ضربدری از شیارهای ایجاد شده عبور می‌دهند؛ بدین ترتیب با قرار گرفتن این سیمها در دوغاب ریخته شده در پشت سنگ، اتصال مقاومتری میان سنگ و دیوار ایجاد می‌شود.

نکته ای که در هنگام قرار دادن سیم‌ها باید رعایت شود این است که میان سنگ و سیم گالوانیزه یک لقمه سنگی قرار می‌گیرد که موجب بهتر قرار گرفتن سیم در دوغاب سیمانی خواهد شد.

پست های مرتبط

زمان برگزاری اولین همایش ملی معماری، عمران،گردشگری با رویکرد توسعه پایدار ۳۰ مهرماه ۱۳۹۸ است.
شرح وظایف مهندس ناظر
اپلیکیشن‌هایی برای طراحی داخلی خانه
اصول دکوراسیون خانه‌ های کوچک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *